شناسه خبر : 108076
پنجشنبه 12 بهمن 1402 , 11:12
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رونمایی از کتاب فرار با حضور راویان/تصاویر

سرهنگی با بیان اینکه مردم و ارتش به خوبی از اسیران عراقی نگهداری کردند، گفت: اسارت به ذات سخت است، اما ما اسارت را برای عراقی‌ها سخت نکردیم. اسیران عراقی مدیون پزشکان، پرستاران و ارتش ما هستند.

به گزارش دفاع‌پرس، کتاب «فرار» با حضور راویان خاطرات و اهالی فرهنگ و کتاب، عصر روز گذشته در فرهنگسرای امید رونمایی شد. 

در این مراسم «مرتضی سرهنگی» مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، «علی‌اکبر شیروانی» مدیر عامل انتشارات سوره‌ مهر، «ساسان ناطق» مدیر دفتر اسارت حوزه هنری و «پروانه دوستی» رییس فرهنگسرای امید و جمعی از اهالی فرهنگ و رسانه در فرهنگسرای امید حضور داشتند.

اسیران بعثی عراق مدیون پزشکان پرستاران و ارتش ایران هستند

همچنین در این مراسم «اصغر عزیزی» رییس کمیسیون تبادل اسرا امیر سرتیپ دوم حاج «داوود مهدی‌زاده»، سروان حاج «مختار برهانی»، سروان حاج «سید جعفر هاشمی‌فرد»، سروان حاج رضا یوسفی و زینب افشار از فرماندهان و پرسنل اردوگاه‌های نگهداری اسرای عراقی حاضر بودند. 

در ابتدای این مراسم «پروانه دوستی» ضمن خیرمقدم به مهمانان یکی از رسالت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را ترویج کتاب و کتابخوانی دانست و ابراز امیدواری کرد با نگارش کتاب‌هایی همچون «فرار»، تاریخ و حماسه دفاع مقدس برای آیندگان ماندگار شود.   

در ادامه مرتضی سرهنگی پشت تریبون قرار گرفت و از تجربیاتش از حضور در اردوگاه‌های اسرای عراقی در ایران سخن گفت و اظهار داشت: اسیران، افسران و درجه‌داران عراقی در ایران بیش از ۶۰ عنوان کتاب نوشته و به چاپ رسانده‌اند؛ اتفاقی که شاید در هیچ جای دنیا رخ نداده باشد. همه این کتاب‌ها حامل این پیام هستند که ما از ایرانی‌ها پوزش می‌خواهیم که به کشورشان حمله کردیم و خرابی به بار آوردیم. بسیاری از این افراد دلیلی برای حضور در جنگ نداشتند.   

اسیران بعثی عراق مدیون پزشکان پرستاران و ارتش ایران هستند

وی در ادامه گفت: مردم و ارتش به خوبی از این اسیران عراقی نگهداری کردند. اسارت به ذات سخت است، اما ما اسارت را برای عراقی‌ها سخت نکردیم. اسیران عراقی مدیون پزشکان پرستاران و ارتش ما هستند. جالب است بدانید همین رفتار نیک باعث شد در جریان تبادل اسرا، پنج هزار نفر از این اسرا به عراق برنگردند و ایران را برای زندگی انتخاب کنند. 

سپس سرهنگ اصغر عزیزی رییس کمیسیون تبادل اسرای عراقی در سخنانی گفت: صدور منشور نگهداری اسیران از سوی امام خمینی باعث شد نگهداری از اسیران سمت و سو بگیرد چرا که امام خمینی در این منشور تاکید داشتند باید با رفتار خود طعم شیرین اسلام را به اسرا بچشانید. این اتفاق افتاد و ما نتیجه آن را در جایی دیدیم که برای مثال اگر اسیری در بیمارستان، بهشت زهرا و یا نماز جمعه از اتوبوس جا می‌ماند خودش به مسئولان اطلاع می‌داد و به اردوگاه برمی‌گشت. نگهداری از اسرا در ایران فقط فیزیکی نبود بلکه انواع آموزش‌ها و مهارت‌ها به آن‌ها ارائه می‌شد. 

وی گفت: فرار از حقوق اسیر جنگی است و برخلاف عراق که با اسرایی که فرار می‌کردند، برخورد قهرآمیز و تنبیهی می‌کرد، ما فقط جریان فرار را واکاوی می‌کردیم تا از کم و کیف آن و ایرادات اردوگاه و پرسنل آگاه شویم. علیرغم فرار‌هایی که توسط اسرای عراقی انجام شد، هیچ‌یک موفق به خروج از مرز ایران نشدند. 

اسیران بعثی عراق مدیون پزشکان پرستاران و ارتش ایران هستند

سرهنگ عزیزی که مسئولیت مصاحبه با راویان کتاب را نیز برعهده داشت در ادامه تصریح کرد: سخت‌گیری دولت عراق و استخبارات به حدی بود که بعد از فرار موفقیت‌آمیز یکی از اسرای ایرانی از اردوگاه‌های عراق و آزار‌هایی که متوجه اردوگاه شد، همه اسرا تصمیم گرفتند که دیگر فرار نکنند.   

در پایان این مراسم، مرتضی سرهنگی، اصغر عزیزی، پروانه دوستی و نسرین ساداتیان (نویسنده کتاب) با حضور بر روی سن از کتاب فرار رونمایی کردند.

انتهای پیام/

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi